2008. szeptember 5., péntek

Szeged IV.

Jó turistaként megnéztem mindenféle templomot, teret, szobrot és persze sokmindent le is fotóztam.
A bizarr szobrok versenyét nálam az aradi vértanúk tere mellett lévő Rerrich Béla térnek az egyik látványossága, amelyen sok ember tart/tapogat/emel(?) egy óriási molylepkét. Bevallom őszintén, talán ezzel a szoborral foglalkoztam a legtöbbet, míg ott voltam, mivel nem értettem. Nem volt kiírva semmi (vagy csak én nem láttam) és próbáltam megfejteni, hogy vajon mi a nyavaja is van ezzel a szerencsétlen molylepkével.


Áldassék a Google, hála neki megtaláltam egy fórumon, hogy mi is akar lenni ez tulajdonképpen:
"Melocco Miklós 1956-os emlékműve 1997-ben született. A mű azt ábrázolja, hogy a szabadság lepkéjét , a kérészéletű forradalom jelképét 19 ember hordozza a vállán. 1956-os fiatalok, drága halottak, megtért disszidensek, túlélő barátok. (...) A lepke szárnyain Illyés Gyula Egy mondat a zsarnokságról c. költeményének sorait olvashatjuk."

Lehet, hogy túl kötözködő vagyok, de igazán kíváncsi vagyok, hogy a lepke szárnyain lévő verssorokat mégis hogy kéne elolvasnom. A szobor egy 3-4 lépcsős talapzaton van, a szobrok embermagasságúak. Bár lehet, hogy a vers olvasása azok kiváltsága akik a teret körbeölelő épületek ablakain kinéznek, de az a sanda gyanúm, hogy a gyönyörűen zöldellő fáktól nem sokat látnak a szoborból. Na mindegy.
Mellesleg csoda, ha nem tud magától repülni szerencsétlen "szabadság lepkéje", ha így összefogdossák? :)



Az ezzel szemben levő szobor Sárkányölő Szent Györgyöt ábrázolja. Azt hiszem, mondanom sem kell, hogy ez a tér volt a méltatlankodásom központjában. Itt még nem említettem ugyan, de most felvilágosítalak titeket, hogy nagyonnagyon szeretem a sárkányokat. Ebből persze rögtön következhetne, hogy bármilyen "sárkányölő" szoborral ellenszenvezek, de ez nem így van. Természetesen van sok "konzerv", aki elmegy sárkányt vadászni és nyilván ha valakinek sikerül is ez a galád feladat, akkor az hős és a "nép" szemében méltó egy-két szoborra... :)
De hát tessék megnézni! Ez nem Sárkány! Ez még csak egy baba. :) Esetleg egy komodói varánusz, na de hogy sárkány. Háát... Nem is tudom, hogy forgassam a dolgot. Ekkora sárkányt nem nagy dicsőség legyőzni. Avagy micsoda dolog, hogy ilyen méltatlan sárkányábrázolással alacsonyítanak le egy hősi tettet! :) (Mellesleg megjegyzem, hogy eddig még csak hasonló szobrokat láttam... Ha valaki tud olyat, amin egy "igazi" sárkányt gyűr le a híres neves, akkor kérem, mutassa már meg :) )

Na jó... most hogy kibeszéltem magamból mindenféle hülyeséget, jöjjön még egy szobor, amit meg szeretnék mutatni. Kivételesen nem azért, hogy kritizáljam, pusztán csak azért, mert nagyon tetszett. A "kedvenc szobrom Szegeden" kategóriát ő nyerte:


Ez a hölgy, a korábban már említett Korányi fasoron üldögélő szobrok egyike. Nézelődött arra még rajta kívül egy törpe házaspár és két pletykálkodó kisasszony. Lehet, hogy voltak arra mások is, nekem ők tűntek fel. :) Őket is lefotóztam persze, de csak ez a leányzó tetszett annyira, hogy nektek is megmutassam. ;)

1 megjegyzés:

Lily írta...

Az üldögélő hölgy nekem is nagyon tetszik. :)